Lær å snakke CrossFit og bli kjent med den kommende CrossFit Games-sesongen! Inspirer andre på gymmet med tøffe WODer du lærte på Gymgrossistens CrossFit-skole! Sammen med Crossfit-utøveren Maria Längfors har vi samlet informasjon, treningsvideoer og mye mer slik at du kan lære om Crossfit og føle deg klar for Open

Hva er Crossfit?

Crossfit er en treningssport som er basert på funksjonelle øvelser som gjøres under høy intensitet med mange forskjellige variasjoner. Styrke, utholdenhet og kondisjon måles. Sporten er en slags hybrid mellom gymnastikk, vektløfting, løping og styrkeløft. I crossfit ønsker man å bli en komplett og allsidig idrettsutøver, som kan takle alt!

Historien om CrossFit

CrossFit ble til i USA for rundt 15 år siden og spredte seg til mange land og til og med til Norge, og i dag finner du Crossfit-bokser nesten overalt!

Folk snakker ofte om «Crossfit-miljøet/Crossfitcommunity». Gjennom idretten har det utviklet seg et sterkt fellesskap. Kombinasjonen av hard trening og godt fellesskap ble satt pris på av mennesker over hele verden. Det som har gjort sporten så populær er det nevnte fellesskapet, men også fordi hvem som helst kan trene Crossfit og tilpasse treningen etter egne nivå

I dag er CrossFit en ekstremt populær treningsform, men eksisterer også som konkurranseform. Sporten CrossFit har alltid hatt Crossfit Games som årets største konkurranse, som kårer hvem som er «THE FITTEST ON EARTH». Veien til Crossfit Games begynner med Crossfit Open, hvor alle som trener på en Crossfit-boks kan delta. Deretter er det tre kvalifiseringsetapper til Crossfit Games hvor de 40 beste i verden deltar. Dato for Crossfit Open 24.-13. februar , Quartersfinals individuals 24.-27. mars, Semifinaler mai - juni og Games 3-7 august.

Forskjellen mellom CrossFit og Functional Fitness

Crossfit er i utgangspunktet et selskap basert i USA, grunnlagt av turneren Greg Glassman. For å bli kalt «Crossfit-box» er det nødvendig at man må oppfylle visse krav som Crossfit har og at man må betale lisens. Functional fitness har i stedet et forbund som består av foreninger som igjen har medlemmer.

Forskjellen på Crossfit-konkurranser og Functional Fitness-konkurranser er at det alltid er 6 tester (workouts) i Functional Fitness.

Der du måles i:

  • Utholdenhet
  • Styrke
  • Kroppsvektøvelser
  • Skills
  • Mix
  • Eksplosivitet 

 På en Crossfit-konkurranse er det arrangøren som bestemmer antall, oppsett og hvilke treninger det skal være. I løpet av Crossfit-Games er det crossfit selv som bestemmer programmeringen under Open, kvartfinale, semifinale og til slutt Games

Begynn å tren Crossfit

Ønsker du å begynne å trene Crossfit kan du melde deg inn på et Crossfit-gym. Nesten alle Crossfit-treningssentre har boksprogrammering (treningsprogram) og coachede økter slik at du kan få mest mulig ut av treningen. Coachene må ha spesifikke Crossfit-kurs for at boksen skal hete «Crossfitbox». De fleste crossfit-treningssentre har også «Open Gyms» hvor du kan trene selv og passer bra for de som ikke vil gå på coachede økter og vil holde mest egentrening fokus. Hvis du ønsker å ta Crossfit-treningen til neste nivå, begynn å individualisere treningen eller ha andre spesifikke mål, det finnes forskjellige Crossfit-programmer du kan følge. Eksempler på de mest populære programmene er The training plan, Mayhem, Comp Train, The Program, Prepared, HWPO, VI program, etc. Det meste av programmering har ulike orienteringer avhengig av hvilke mål du har som utøver.

5 Rask om Crossfit

Hva er Open?

CrossFit Open er den første konkurransen som kvalifiserer til CrossFit Games. CrossFit Open er alltid online og alle over 14 år kan delta

Når starter Open?

Open starter i februar og varer i tre uker, hvor det slippes 1 treningsøkt i uken som du må gjennomføre.

Regler

Hver Crossfit-øvelse har en korrekt utførelse som coachen din lærer deg på din Crossfit-boks. På konkurranser er det dommere som dømmer utøverne som konkurrerer. Et eksempel på en regel er at i alle typer knebøy må du være under 90 grader i kneleddet og være helt utstrakt i toppen for å få en repetisjon

Utstyr

Når du starter Crossfit trenger du ikke noe spesialutstyr, men det er noe utstyr som kan være gunstig å ha.

  • Grips, for å beskytte hendene under gymnastikkøvelser i riggen.
  • Crossfit sko. Det finnes spesialsko som er tilpasset for alle Crossfit-øvelser. Alt fra løft, hopp og tauklatring. De to vanligste er Reebok Nano eller Nike Metcons.
  • Hoppetau. Et hoppetau som er akkurat passe lengde for deg

Hvor ofte bør du trene Crossfit?

Crossfit inneholder mange krevende elementer, som vektløfting og turn, og dette med høyt tempo og høy puls. Hvis du ikke har gjort noe av det før, tar det en viss tid før kroppen tilpasser seg den type trening, noe du bør huske på. Hvis du lar kroppen restituere seg mellom øktene og samtidig spise nok, vil du kunne trene mer, utvikle deg raskere og unngå skader. Crossfit er en treningsform for alle, så avhengig av formålet med treningen og målene dine, varierer hvor mye du trener. Men de fleste som følger en boksprogrammering trener 3-4 ganger i uken, mens eliten trener 2-3 økter per dag

Ordliste for Crossfit

Når du begynner å trene Crossfit vil du sannsynligvis komme over ord som er helt nye for deg. Her er noen av de vanligste

  • AMRAP - står for "As Many Rounds/Reps As Possible" Du gjør så mange runder eller reps som du kan i den tildelte tiden
  • WOD – Workout Of the Day, treningsøkten som skal gjøres for dagen.
  • For Time – du må fullføre dagens WOD på den tiden det tar deg å utføre alle øvelsene, verken mer eller mindre.
  • Time Cap - hvor lang tid du har på å fullføre treningen
  • EMOM – Every Minute On the Minute, en øvelse som skal gjøres hvert hele minutt. Avhengig av hvor rask du er, får du forskjellige hviletider.
  • Metcon - står for "Metabolic Conditioning", kondisjonstrening som en WOD
  • Benchmark – et mål på hvor godt du presterer i en WOD eller øvelse
  • Cal - kalorier. Oftest målt på Concept2 maskiner og echo bike
Anbefalte produkter
Toppselgere
349 kr
Kjøp
Kjøp
Toppselgere
599 kr