Langsomme Karbohydrater

Hva er karbohydrater? Det finnes et stort antall forskjellige karbohydrater. Alle kalles sakkarider og består utelukkende av karbon, hydrogen og oksygen. Til tross for ...

Hva er karbohydrater? Det finnes et stort antall forskjellige karbohydrater. Alle kalles sakkarider og består utelukkende av karbon, hydrogen og oksygen. Til tross for at alle karbohydrater har de samme grunnleggende byggesteinene, kan de se veldig forskjellige ut, noe som også betyr at de har ulike egenskaper. En av disse ulike egenskapene er at karbohydrater kan være enten langsomme eller raske.

Les mer

Blodsukker

Den enkleste måten å skille mellom raske og langsomme karbohydrater er å se på hvor raskt de øker blodsukkeret. Et raskt karbohydrat tas raskt opp i kroppen og gir en hurtig økning i blodsukkeret som også synker like raskt. Et langsomt karbohydrat gir en langsom økning som også reduseres sakte, og derfor gir denne typen karbohydrater energi over lengre tid.

Hva gjør et karbohydrat langsomt? 

Siden karbohydrater kommer i et stort antall forskjellige former og ulikt utseende, stiller de forskjellige krav til kroppen og hvordan kroppen bryter dem ned for å få energi. Kroppens viktigste energikilde er glukose, og nesten uansett hvilken form for karbohydrat vi spiser, blir disse til slutt til glukose. Dette er fordi alle karbohydrater må passere gjennom leveren før de slippes ut i blodet. Hvis leveren får et karbohydrat som ikke er glukose, vil leveren bryte ned eller omdanne karbohydratet til glukose før det frigjøres. Denne prosessen påvirker hvor raskt karbohydrater kan øke blodsukkeret.

Hvordan hele måltidet er sammensatt påvirker også om karbohydratene er raske eller langsomme. Det er i tynntarmen den primære nedbrytningen av karbohydrater finner sted, og hvis denne nedbrytningen tar litt lengre tid, slik det kan gjøre hvis det for eksempel er mye kostfiber i måltidet, påvirker dette hvor raskt kroppen tar opp karbohydratene.

Ulike varianter av langsomme karbohydrater

I matvarer finner du langsomme karbohydrater i blant annet fullkornsprodukter, brun ris og belgfrukter, men langsomme karbohydrater kan også kjøpes i ren form. Det vanligste er isomaltulose og fruktose. Disse produktene kommer i form av pulver og er et veldig praktisk alternativ når du vil fylle på med mer karbohydrater.

Hvordan og når skal det brukes?

Langsomme karbohydrater passer best på dagen og ikke i direkte forbindelse med trening. Bruk langsomme karbohydrater i løpet av dagen når du vil legge til litt ekstra karbohydrater. Under eller etter en treningsøkt vil de fleste ha større fordeler av raske karbohydrater som raskt øker blodsukkeret.

Gymgrossisten har et bredt utvalg av langsomme karbohydrater i forskjellige former. Utforsk utvalget og finn rett produkt for deg.

Skjul
259 kr
+ 1 variant
189 kr
Kjøp Kjøp